Pedagogisch beleid
Voor hoogwaardige opvang is veel nodig. Kwaliteit moet geen toeval zijn, maar het gevolg van planmatig werken. Ons pedagogisch beleidsplan dient als leidraad voor de uitvoering van zo optimaal mogelijk pedagogisch handelen. Het plan wordt twee maal per jaar intern besproken en kan te allen tijde door veranderende inzichten aangevuld en/of bijgesteld worden. De pedagogische beleidsplannen van onze locaties in Heesch, Wijchen en Elst zijn in PDF-formaat in te zien;
djijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
Om ons pedagogisch handelen in de praktijk te concretiseren hebben we 8 pedagogische uitgangspunten geformuleerd:
We bieden emotionele veiligheid, betrokkenheid en warmte
We creëren een open, warme sfeer waarin kinderen zich op hun gemak voelen. We zijn geïnteresseerd in wat onze kinderen bezig houdt en kunnen genieten van de ontwikkeling die we bij het kind zien. We gaan altijd uit van positieve aandacht en stimulatie.
We hechten belang aan het kijken en luisteren naar kinderen, er is respect voor autonomie
We volgen het welbevinden en de ontwikkeling van alle kinderen. Door goed te kijken en luisteren leren we onze kinderen écht kennen.
Op de Voetbal BSO hebben kinderen een eigen stem! We passen de sport- en spel activiteiten aan op de behoefte van de groep.
We bieden brede uitdaging en voldoende ruimte om vrij te spelen
Op onze locatie is alles zó ingericht dat kinderen volop de ruimte hebben met spel, materialen en activiteiten. Materialen die nieuwsgierig maken, spelbetrokkenheid en plezier geven.
We bieden structuur en ritme
De vertrouwde gezichten van pedagogisch medewerkers op de groep zijn een belangrijk houvast voor kinderen. Net als de rustige inrichting in hun eigen groepsruimte en een rustige inrichting. Duidelijkheid komt ook terug in het ritme en programma van de (mid)dag.
We stimuleren samen spelen, samen leren
Samen spelen en samen leren is leuk en ondersteunt de persoonlijke ontwikkeling. Kinderen leren van en met elkaar. We stimuleren onderling prettige omgang en samenspel. Daar waar nodig ondersteunen we kinderen in het contact met anderen.
We leren kinderen respect te hebben voor anderen en hun directe omgeving
Al vanaf de jongste leeftijd is je kind een onderdeel van de groep. Daarbij horen bepaalde afspraken en vaste rituelen die ons verbinden. Dit zit ‘m, net als in huiselijke kring in kleine dingen. Samen de tafel dekken, het knutselmateriaal na gebruik zelf schoonmaken, het ene spel opruimen voor je het volgende weer pakt of het naleven en accepteren van spelregels bij het voetballen.
We bewaken buiten de emotionele- ook de fysieke veiligheid van de kinderen
We hebben veel aandacht voor sporten, (buiten) spelen en gezonde voeding. Onze ruimtes, afspraken en werkinstructies zijn zo gericht dat we de kans op ernstige ongelukken minimaliseren. Echter willen en kunnen we kinderen niet overal tegen beschermen. Ontwikkelen betekent ook de wereld ontdekken. Buiten kleine ongelukjes, horen schrammen of builen hier ook bij. Leren met vallen en opstaan!
We staan in goed contact met ouders en werken nauw met hen samen
Onze bijdrage aan de opvoeding en ontwikkeling van je kind staat niet op zichzelf. Samen met jou als ouder stemmen we af hoe we je kind daarbij het beste kunnen begeleiden. Om ieder kind de kans te bieden zich te ontwikkelen willen we een waardevolle omgeving creëren.